در طی چند ماه اول زندگی، نوزادان در چرخه عادی خواب و بیداری قرار می گیرند. بتدریج از ساعات خواب در طول روز کاسته شده و خواب برای مدت طولانی تر در شب شروع می شود. اما برخی از کودکان همچنان در خوابیدن یا شب خوابیدن با مشکل روبرو هستند و مشکل پس از شروع مدرسه می تواند تا مدت ها ادامه یابد. اختلالات خواب ممکن است در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم نیز شایع تر باشد. محققان تخمین می زنند بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در خوابیدن مشکل دارند و دچار بی خوابی هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی اختلال خواب در اوتیسم بپردازیم. بزرگترین مشکلات خواب در بین این کودکان عبارتند از:

-مشکل در خوابیدن

-عادات نامناسب خواب

-بی قراری یا کیفیت پایین خواب

-بیدار شدن زود هنگام و بیدار شدن مکرر

فقدان خواب خوب شبانه نه تنها کودک، بلکه همه افراد خانواده او را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر پس از بیدار شدن از خواب در شب با کودک خود خونریزی در چشم دارید، مداخله هایی در شیوه زندگی و خواب وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

اختلال خواب در اوتیسم

چه عواملی باعث اختلال خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم می شود؟

محققان با اطمینان نمی دانند که چرا کودکان اوتیستیک با خواب مشکل دارند ، اما آنها چندین تئوری دارند. اولین ارتباط با نشانه های اجتماعی است. مردم می دانند چه زمانی در شب باید بخوابند که این امر بعلت چرخه  طبیعی نور یعنی تاریکی و روشنایی و ریتم های شبانه روزی بدن می باشد. به عنوان مثال کودکان ممکن است خواهر و برادرهای خود را در حال آماده شدن برای رختخواب ببینند. کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند، که اغلب در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند، ممکن است تفسیر نادرستی داشته باشند یا نتوانند این علائم را درک کنند.

نظریه دیگر مربوط به هورمون ملاتونین است، که به طور معمول به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. برای ساخت ملاتونین، بدن به یک اسید آمینه بنام تریپتوفان احتیاج دارد، که تحقیقات نشان داده در کودکان مبتلا به اوتیسم بالاتر یا پایین تر از حد نرمال است. به طور معمول، میزان ملاتونین در پاسخ به تاریکی (شب) افزایش می یابد و در ساعات روز با روشنایی کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ، در ساعتهای مناسب روز، ملاتونین را آزاد نمی کنند. در عوض آنها مقادیر بالایی از ملاتونین در طول روز و سطح پایین تری را در شب آزاد می کنند.

یکی دیگر از دلایلی که کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند یا نیمه شب از خواب بیدار شوند می تواند افزایش حساسیت نسبت به محرکهای بیرونی مانند لمس یا صدا باشد. در حالی که بیشتر بچه ها در حالی که مادرشان در اتاق خواب، اسباب بازی ها را داخل کاورها قرار می دهند به خواب می روند ، ممکن است کودک مبتلا به ASD به طور ناگهانی از خواب بیدار شود.

اضطراب یکی دیگر از شرایطی است که می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد. کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل اضطراب در خواب با مشکل روبرو هستند.

مشکلات خواب در اوتیسم چه نوع اثراتی دارد؟

نداشتن خواب خوب شبانه می تواند تأثیر جدی بر زندگی کودک و سلامت کلی آن بگذارد. تحقیقات نشان داده است که در کودکان مبتلا به اوتیسم بین کمبود خواب و خصوصیات زیر ارتباط وجود دارد:

-پرخاشگری

-افسردگی

-بیش فعالی

-افزایش مشکلات رفتاری

-تحریک پذیری

-ضعف در یادگیری و عملکرد شناختی

یک مطالعه نشان داد که والدین کودکان مبتلا به اوتیسم کمتر می خوابند و کیفیت خواب کمتری دارند و زودتر از والدین فاقد فرزندان اوتیسم از خواب بیدار می شوند.

چگونه متوجه می شویم که فرزندمان اختلال خواب دارد؟

هر کودکی به مقدار متفاوتی از خواب نیاز دارد. به طور کلی کودکان از نظر مدت زمان خواب با توجه به سنشان نیازهای متفاوتی دارند:

-سنین ۱-۳: ۱۲-۱۴ ساعت خواب در روز (توجه داشته باشید که کودک شما چرت می زند)

-سنین ۳-۶: ۱۰-۱۲ ساعت خواب در روز

-سنین ۷-۱۲: ۱۰-۱۱ ساعت خواب در روز

اگر کودک شما به طور مرتب در خوابیدن مشکل داشته باشد یا به طور مکرر در طول شب بیدار شود، ممکن است این امر نشانه مشکل خواب باشد. برای اطمینان از این موضوع با پزشک متخصص کودک ملاقات کنید. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص خواب یا پزشک گوش ، حلق و بینی ارجاع دهد. یک جدول برای ثبت ساعات خواب کودک و رفتارهای او در حین خواب در طول یک هفته تهیه کنید. مواردی که ثبت می شوند شامل هر نوع خروپف، تغییر در الگوهای تنفس، حرکات غیرمعمول یا مشکل در تنفس می باشد. شما می توانید این جدول را با پزشک فرزند خود و هر متخصص دیگری در درمان به اشتراک بگذارید.

چگونه می توانم به فرزندم با تشخیص اوتیسم کمک کنم که بهتر بخوابد؟

داروهای خواب فقط باید به عنوان آخرین راه حل در درمان خواب کودکان استفاده شود. روش های تغییر در شیوه زندگی و تکنیک های خواب طبیعی وجود دارد که می تواند باعث بهبود زمان خواب و کیفیت آن در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شود:

۱. از دادن مواد محرک به کودک مانند کافئین و قند قبل از خواب خودداری کنید.

۲. یک روتین معمول شبانه برقرار کنید: کودک خود را حمام کنید، برای او داستان بخوانید و او را هر شب در یک زمان مشخص به رختخواب ببرید.

۳. به کودک خود کمک کنید قبل از خواب با خواندن کتاب، ماساژ آرام در پشت بدن یا گوش دادن به موسیقی آرام به آرامش برسد.

۴. حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون، بازی های ویدئویی و سایر فعالیت های تحریک کننده را خاموش کنید.

۵. برای جلوگیری از حواس پرتی حسی در طول شب، پرده های کلفت را روی پنجره های فرزند خود قرار دهید تا نور را مسدود کند ، فرش های ضخیم کف اتاق قرار دهید و مطمئن شوید که درب غژغژ نمی کند.

۶. همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق و ملافه با نیازهای حسی کودک شما مطابقت دارد.

۷. قبل از خواب از پزشک متخصص اطفال خود در مورد دادن ملاتونین به کودک خود سوال کنید. این مکمل رژیم غذایی اغلب به عنوان یک کمک برای خواب استفاده می شود. ملاتونین ممکن است به عادی سازی چرخه خواب و بیداری در کودکان مبتلا به اوتیسم که مشکل خواب دارند ، کمک کند و تحقیقات انجام شده تاکنون نشان می دهد که این ماده ایمن و مؤثر است.

۸. در مورد درمان با نور روشن با یک روانشناس خواب صحبت کنید. قرار گرفتن کودک در معرض نور روشن در صبح ممکن است به تنظیم ترشحات ملاتونین بدن کمک کند و به آنها کمک می کند که در طول روز احساس بیداری بیشتری داشته باشند.

 

 

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان بی خوابی کودکان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

درمان اوتیسم

سندروم آسپرگر

آمار و ارقام اوتیسم

اوتیسم با عملکرد بالا

دلایل اوتیسم چیست؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده + شش =

× پشتیبانی 24 ساعته