کاردرمانی و گفتاردرمانی

آنسفالیت التهاب حاد مغز به دلیل عفونت ویروسی است که باعث از بین رفتن عملکرد مغز می شود. انسفالیت معمولاً با علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب و سردرد آغاز می شود. علائم آنسفالیت می توانند در طی چند ساعت به سرعت پیشرفت کنند و فرد ممکن است دچار گیجی ، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.

تشخیص آنسفالیت

اگر مشکوک به آنسفالیت هستید ، تشخیص سریع و دقیق جهت کاهش آسیب به مغز لازم است. همچنین ضروری است که علل دیگر علائم مانند مننژیت یا سکته مغزی رد شود زیرا این شرایط نیاز به درمان متفاوت دارد. دو آزمایش اصلی وجود دارد که برای تشخیص آنسفالیت استفاده می شود:

• اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • لومبار پانکچور

چه عواملی باعث بروز آنسفالیت می شوند؟

دو دلیل اصلی آنسفالیت وجود دارد که عبارتند از:

• آنسفالیت عفونی: مغز مستقیماً توسط ویروسی آلوده می شود که به بافت مغز آسیب می رساند. مانند ویروس تبخال یا ویروس دوران کودکی مانند اوریون ، سرخک یا سرخچه.
  • آنسفالیت پس از عفونت: سیستم ایمنی بدن روزها یا هفته ها بعد از عفونت ویروسی به بافت مغز حمله می کند. هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد.

علائم آنسفالیت چیست؟

علائم اولیه آنسفالیت می تواند از موارد خفیف تا شدید متفاوت باشد. علائم آنسفالیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گیجی
  • مشکل در گفتار یا شنوایی
  • از دست دادن حافظه

عوارض طولانی مدت آنسفالیت در نتیجه آسیب مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. علائم جسمی آنسفالیت:

• ضعف عضلات یک یا هر دو طرف بدن
  • کاهش حس
  • افزایش تون عضلانی (اسپاستی سیته) و یا کاهش تون عضلانی (فلسیدیتی)
  • تعادل ضعیف در نشستن و ایستادن
  • مشکل در کنترل حرکت بازوها و پاها برای انجام کارهای روزمره
  • کاهش تحرک
  • تحمل جسمی را در ورزش کاهش می دهد.

۲. علائم غیر جسمی آنسفالیت:

• از دست دادن حافظه
  • تغییر شخصیت
  • صرع
  • مشکلات گفتار و زبان

کاردرمانی برای آنسفالیت

در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران ، کاردرمان های ما در حیطه آنسفالیت در ارزیابی و درمان مشکلات مربوط به حرکات و از دست دادن مهارت های بدنی که ممکن است به دنبال آنسفالیت رخ دهد ، دارای مهارت و تجربه کافی می باشند. کاردرمانی آنسفالیت در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران با تمرکز روی توانایی های شما به انجام کارهای روزمره کمک می کند:

• کنترل سر و تنه افزایش می یابد.
  • بهبود حس و حس مفاصل
  • توسعه و تسهیل حرکت طبیعی در بازوها ، تنه و پاها
  • بهبود تعادل
  • بهبود وضعیت پوسچر
  • افزایش قدرت عضلات
  • بهبود و حفظ دامنه حرکت مفاصل
  • تسکین درد
  • تقویت استقلال با انجام وظایف عملکردی مانند غلت زدن ، نشستن ، ایستادن و راه رفتن
  • بهبود کیفیت زندگی

در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران یک ارزیابی کامل از نیازهای فعلی شما انجام خواهد شد و یک برنامه درمانی فردی برای تأمین آن نیازها تهیه خواهد شد. تا این اطمینان حاصل شود که شما بهترین بهبود ممکن را کسب کرده و به حداکثر پتانسیل بدنی خود خواهید رسید. درمان کاردرمانی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تمریناتی برای تسهیل الگوهای طبیعی حرکت و بهبود توانایی در انجام کارهای عملکردی
  • تمرین فعالیتهای کاربردی مانند غلت زدن ، نشستن ، جابجایی از وضعیت نشسته به ایستاده و راه رفتن
  • برنامه های کششی و تقویتی برای رفع سفتی و افزایش قدرت عضلات که کارهای روزمره را بسیار آسان تر می کند.
  • مشاوره در مورد وضعیت دهی صحیح ، نشستن و ایستادن
  • آموزش تعادل با تمرکز بر تعادل نشستن و ایستادن برای کمک به بیشترین میزان تحرک
  • در صورت لزوم مشاوره در مورد وسایل راه رفتن و صندلی مخصوص
  • جلسات آموزش هندلینگ و جابجایی بیمار برای سرپرستان و مراقبین که شامل روش های درمانی انتقال ، جابجایی و تکنیک های موقعیت یابی برای افزایش راحتی و بهبود راستای پوسچرال می باشد. همچنین می توان استفاده درمانی از بالابر و قلاب و موارد دیگر را آموزش داد.

کاردرمانگران ما در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران همچنین با متخصصین فیزیوتراپی و ارتوپد فنی در جهت درمان بیماران با تشخیص آنسفالیت همکاری نزدیکی دارند و اطمینان می دهند که از درمان خود نهایت استفاده را می برید و پیشرفت های چشم گیری را بدست خواهید آورد. لازم به ذکر است که کلینیک توانبخشی پایا واقع در پاسداران و کلینیک توانبخشی غرب تهران واقع در سعادت آباد می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت ارزیابی با شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس بگیرید.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

جهت بهره مندی از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل از طریق پیوند ذیل با ما همراه باشد:

کاردرمانی در منزل برای آنسفالیت و گفتاردرمانی در منزل برای آنسفالیت